Ervaring

Advies

Om goed te kunnen adviseren over communicatie is een degelijke analyse nodig van betrokkenen en belanghebbenden, kansen en knelpunten in de communicatie. Dat is voor mij dan ook de eerste stap in het maken van een communicatiestrategie. Om daarna doelen en doelgroepen, boodschappen en communicatiemiddelen te bepalen. Communicatieplannen zijn voor mij niet statisch: allerlei invloeden kunnen er voor zorgen dat de strategie veranderd moet worden. Daarom wil ik altijd nauw betrokken zijn bij het ontwikkelproces én de inhoud.

 

Participatie

Van samenwerking met verschillende doelgroepen worden plannen voor gebiedsontwikkeling alleen maar beter. Want juist bewoners en ondernemers kennen de plaatselijke situatie en gevoeligheden goed. Het leukste is om met een bijna blanco plan te starten, dat brengt veel creativiteit naar boven. Helaas kan dat lang niet altijd, om allerlei redenen. En dat moet goed duidelijk zijn: waarop hebben mensen invloed en waarop niet. Met andere woorden: ik bepaal graag, samen met de opdrachtgever, het vertrekpunt voordat met participatie wordt gestart.

 

Communicatiemiddelen

In de afgelopen 20 jaar heb ik al heel veel communicatiemiddelen ontwikkeld. Uiteraard nieuwsbrieven, een goed middel om mensen te informeren. Maar ook websites, (reizende) tentoonstellingen, presentaties en filmpjes, workshops, congressen, informatie- en inloopbijeenkomsten. Overigens schrijf ik bijna alle teksten zelf.

 

Dagvoorzitter

Een bijzonder aspect van communicatie vind ik dagvoorzitterschap. Het is leuk om voor een grote groep mensen een bijeenkomst te faciliteren. Soms zijn dat bijeenkomsten waar mensen voor hun plezier naar toe komen. Maar vaker is de sfeer bij aanvang minder goed, omdat mensen boos of ontevreden zijn. Mijn doel is dan om mensen naar huis te laten gaan in de wetenschap dat er naar ze geluisterd is.